30 Kasım 2013 Cumartesi

Hazine Müsteşarlığı

Ne yapar?(1)
Müsteşarlık kamunun varlık ve kaynaklarını yönetir, ülke içinde ekonomik, finansal ve sektörel politikalar belirleyip uygular, ülke içi ve ülke dışında ekonomik ilişkilerinin koordinasyonunu sağlar.(2)

Hazine müsteşarlığı kamunun fon akımı yönetimi ile sorumludur. Bu sebeple kamu gelir ve giderlerini yer ve zaman bakımından denkleştirme işini de yapar. Bu görevine bağlı olarak kamu finansmanı için içeriden ve dışarıdan borç bulma işini de üstlenir. 

Ayrıca 2000 yılına kadar (BDDK kurulmadan önce) müsteşarlık bankacılık kanununun yürütülmesinden, bu alanla ilgili yönetmeliklerin çıkarılmasından ve bankaların denetiminden de sorumlu idi.

Organizason yapısı
Müsteşarın altında yer alan 3 müsteşar yardımcısına bağlı genel müdürlükler vardır. Bu genel müdürlükler;
+Kamu finansmanı gen. müd.
+Kamu sermayeli kuruluş ve işletmeler gen. müd.
+Mali sektörle ilişkiler ve kambiyo gen. müd.
+Devlet destekleri gen. müd.
+Sigortacılık ve özel emeklilik gen. müd.
+Dış ekonomik ilişkiler gen. müd.
+Ekonomik araştırmalar gen. müd.

Ayrıca müsteşara doğrudan bağlı başkanlık ve müşavirlikler vardır. Bunlar;
+Hukuk müşavirliği
+Müsteşarlık müşavirleri
+Basın ve halkla ilişkiler müşavirliği
+Personel daire başkanlığı
+Sigorta denetleme kurulu başkanlığı
+İç denetim birimi başkanlığı

Müsteşarı kimdir?
Sayın İbrahim Halil Çanakçı 2003 yılından beri müsteşarlık görevini yürütüyor.(3)

Hazine müsteşarlığı başbakan yardımcısı sayın Ali Babacan'a bağlıdır. 

1-http://www.hazine.gov.tr/File/?path=ROOT%2fDocuments%2fGenel+%C4%B0%C3%A7erik%2f4059-29-04-2013.pdf
2-Hazine müsteşarlığı yurtiçinde Finansal istikrar komitesi, Ekonomi koordinasyon kurulu ve Devlet desteklerini izleme ve denetleme kurulu gibi karar alıcıların koordinasyonuna yönelik kurulmuş bulunan kurul ve komitelerde yer alır. Aynı zamanda ülkenin ülke dışındaki ekonomik ve finansal kuruluşlarla olan ilişkilerini yürütür.
3-http://www.hazine.gov.tr/default.aspx?nsw=akHtSd40R58=-H7deC+LxBI8=&nm=923

2013 Ekim-Dış Ticaret İstatistikleri

Önceki yazımda yer alan Tüik veri yayınlama takviminde yazdığı gibi her ayın 28. günü ile son günü arasında, geçen ayın dış ticaret istatistikleri yayınlanıyor. 

Ekim ayı verileri 29 kasım günü TÜİK tarafından yayınlandı.(1) Ocak-Ekim aylarını kapsayan dış ticaret rakamlarını gösterir tablo şu görünümü aldı;




Tabloda da görüldüğü gibi:
2013 Ekim ayı ihracatımız 12,104 milyar $ olarak gerçekleşti.(2) 
2012 Ekim ayı ihracatımız 13,190 milyar $ idi. 
>>Geçen yılın aynı ayına göre ihracat %8,2 oranında azaldı.

2013 Ekim ayı ithalatımız 19,479 milyar $ olarak gerçekleşti. 
2012 Ekim ayı ithalatımız 18,786 milyar $ idi. 
>> Geçen yılın aynı ayına göre ithalat %3,7 oranında arttı.

Geçen yıl ekim ayında 5,595 milyar $ olan dış ticaret açığımız bu ay 7,375 milyar $ olarak gerçekleşti. 
>>Geçen yılın aynı ayına göre dış ticaret açığı %31,8 oranında arttı.

Dış ticaret hacmi=İhracat+İthalat
Geçen yıl ekim ayında dış ticaret hacmi 31,977 milyar $ iken bu ay 31,584 milyar $ oldu.
>>Geçen yılın aynı ayına göre dış ticaret hacmi %1,2 oranında azaldı.

Karşılama oranı ihracatın ithalatı ne derece karşıladığını ölçer. Diğer adı ithalatı karşılama oranıdır. 
Karşılama oranı=İhracat/İthalat
2013 Ekim ayında karşılama oranı %62,1 olarak gerçekleşti.
2012 Ekim ayında karşılama oranı %70,2 idi.

En fazla ihracat yaptığımız ülkeler sırasıyla; Almanya, Irak, İngiltere ve Rusya oldu. Almanyaya yaptığımız ihracat 1,156 milyar $. Bu toplam ihracatımızın %9,6'sına  denk geliyor.

En fazla ithalatı ise Çin'den yapmışız. Çin'i Almanya ve Rusya takip ediyor. Çinden yaptığımız ithalat 1,963 milyar $. Bu toplam ithalatımızın %10,1'ine denk geliyor.

Kasım ayı dış ticaret istatistikleri 31 Aralık günü yayınlanacak.

1-http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=13637
2-12,104 milyar $ =12104 milyon $= 12 milyar 104 milyon $.. Tam tutar 12.104.810.000 $'dır.

24 Kasım 2013 Pazar

TUİK veri yayınlama takvimi

Tuik yayınlayacağı verileri belli bir takvime göre yayınlıyor. Hangi istatistiki verinin hangi gün yayınlanacağı sene başında yayınlanan katalogda belirtiliyor.(1) 

Aylık yada 3 aylık  verilerin yayım tarihleri belli bir sistematiğe oturtulmuş vaziyette. En önemli ekonomik göstergelerin yayım sistematiği şöyle;


Veri
Yayınlanma Tarihi
TÜFE, ÜFE
Sonraki ayın 3 ile 5'i arası
Dış Ticaret İstatistikleri
Sonraki ayın 28 ile 31'i arası
Aylık İstihdam, İşsizlik
İzleyen 3. ayın ortasında
Yıllık İstihdam, İşsizlik
Mart ayı başında
GSYH 1. çeyrek
Haziran ayı sonunda
GSYH 2. çeyrek
Eylül ayında (10-20)
GSYH 3. çeyrek
Aralık ayında (10-20)
GSYH 4. çeyrek
Mart ayı sonunda
Finansal yatırım araçları getiri oranları
İzleyen 11 ile 16'sı arası


www.tuik.gov.tr sitesinde üyelik açınca veriler yayımlandığı anda maile düşüyor. Hangi verilerin düşeceğini de belirleyebiliyorum.
Aynı şekilde TCMB ve Hazine Müsteşarlığının da yayınladıkları veriler, duyurular ve bültenler için üyelik sistemi var. 

1-http://www.tuik.gov.tr/yayinupload/katalog.pdf   (84. sayfa>2013 yılı haber bülteni yayımlama takvimi.)

23 Kasım 2013 Cumartesi

Türk Eximbank Ana Sözleşmesi

http://www.eximbank.gov.tr/dosyalar/genel/anasozlesme.pdf

Bankanın ticaret unvanı "Türkiye İhracat Kredi Bankası Anonim Şirketi"dir. 

Bankanın işletme adı "Türk Eximbank"tır. 

Merkezi İstanbul'dadır. Saray Mahallesi Üntel Sokak No.19, 34768 Ümraniye

Bankanın ilgili olduğu Bakanlık, Başbakanlık veya Bankanın ilgilendirildiği Bakanlıktır. 

Bankanın amaçları:
+İhracatın geliştirilmesi, 
+İhraç edilen mal ve hizmetlerin çeşitlendirilmesi, 
+İhraç mallarına yeni pazarlar kazandırılması, 
+İhracatçıların uluslararası ticarette paylarının artırılması, 
+Girişimlerinde gerekli desteğin sağlanması, 
+İhracatçılar ve yurtdışında faaliyet gösteren müteahhitler ve yatırımcılara uluslararası piyasalarda rekabet gücü ve güvence sağlanması, 
+Yurtdışında yapılacak yatırımlar ile ihracat amacına yönelik yatırım malları üretim ve satışının desteklenerek teşvik edilmesidir. 

Amaçlarına ulaşmak için şu faaliyetleri yapar:
+Mal ve hizmet ihracatı ile döviz kazandırıcı faaliyetlere, sevk öncesi ve sonrası aşamalarında kısa, orta ve uzun vadeli krediler vermek,
+İhracatın finansmanı amacıyla, ihracatçıların yurtiçi ve yurtdışı banka ve finans kurumlarından sağlayacakları krediler için garantiler vermek
+Yurtdışı müteahhitlik hizmetleri ile dış yatırımların geliştirilmesi için kredi açmak, finansmanına katılmak, sigorta ve garanti sağlamak, 
+İhracatçıların ticari ve politik riskler nedeniyle ortaya çıkabilecek zararlarını teminat altına almak ve ihracatçılara bu konuda güvenceler sağlamak suretiyle, mal ve hizmet satışını teşvik etmek üzere ihracat kredi sigortası yapmak
+İhracatçıların yurtiçi satışlarını, ortaya çıkabilecek zararlara karşı teminat altına almak amacıyla yurtiçi kredi sigortası yapmak, 
+Yurt içi ve yurt dışı bankalara ve finans kurumlarına ihracata yönelik krediler 
açmak, garantiler vermek, 
+Reasürans imkanlarından yararlanmak, reasürans imkanı sağlamak, 
+İhracat veya döviz kazandırıcı faaliyetlere yönelik olarak yurtiçi yatırım malı imalat ve satışını kredilendirmek, 
+Yurtiçi ve yurtdışı finansman kuruluşları ile para ve sermaye piyasalarından kredi almak, kaynak sağlamak, 
+Sigorta acenteliği yapmak, 
+Kendi ihtiyacı için taşınmaz kiralamak, satın almak, satmak, bunlar üzerinde tasarruf etmek; alacaklarının tasfiyesi amacıyla taşınmaz iktisap etmek, ayrıca, açılan kredi ve verilen garantiler karşılığında taşınmaz ipoteği de dahil olmak üzere her türlü teminatı almak, 
+Döviz pozisyonu tutmak, döviz fonları bulundurmak, her türlü kambiyo, sermaye piyasası aracı ve türev finansal işlemleri yapmak, 
+TCMB'den reeskont kredileri almak, TL. ve/veya döviz üzerinden menkul kıymet ihraç etmek, 
+Yurtiçi ve yurtdışında, Bankanın kuruluş amacına dönük faaliyette bulunan 
iştirakler kurmak veya kurulmuş ortaklıklara iştirak etmek; menkul kıymetler satın almak, satmak ve satışına aracılık etmek, 
+Görevlerini yerine getirmek için, araştırma, geliştirme ve teknik eğitim çalışmaları yapmak veya yaptırmak, teknik yardım vermek, 
+İhracata yönelik marka, patent, bilgi/teknoloji transferi ve teknik işbirliği alımlarını kredilendirmek, 
+Amacının gerçekleştirilmesine yardımcı olacak diğer iş ve işlemleri yapmak. 

Bankanın sermayesi 2.200.000.000,00 (ikimilyarikiyüzmilyon) Türk Lirasıdır. Tamamı Hazinece taahhüt edilmiş ve tamamen ödenmiştir. 

Bankanın organları:
+Genel Kurul 
+Yönetim Kurulu
+Kredi Komitesi
+Denetim Komitesi
+Genel Müdürlükten 

Genel kurullar Banka sermayesinin en az dörtte birini temsil eden pay sahiplerinin katılımıyla toplanır. Kararlar toplantıda hazır bulunan oyların çoğunluğu ile verilir. 

Yönetim Kurulu yedi üyeden oluşur. Yönetim Kurulunun Banka Genel Müdürü dışında kalan altı üyesi Genel Kurul tarafından seçilir. Yönetim Kurulu, üyeleri arasından bir Başkan ve bir Başkan vekili seçer. 

Genel Müdürde aranan şartları taşıyan Yönetim Kurulu üyeleri arasından seçilecek iki üye ile Genel Müdür veya vekilinden müteşekkil üç kişilik Kredi Komitesi oluşturulur. 

Denetim Komitesi, Yönetim Kurulunun denetim ve gözetim 
faaliyetlerinin yerine getirilmesine yardımcı olmak üzere Yönetim Kurulunun icrai görevi bulunmayan en az iki üyesinden oluşur ve Bankacılık Kanununun 24 üncü maddesine göre 
faaliyet gösterir. 

Genel Müdürlük Banka Genel Müdürlüğü, Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcıları ve bağlı birimlerden oluşur. 

Banka Genel Müdürü, ilgili Bakanın teklifi üzerine müşterek kararname ile üç yıl süre için atanır. 

Genel Müdür Yardımcıları Banka Genel Müdürünün önerisi üzerine Yönetim Kurulu Kararı ile atanır. Genel Müdür Yardımcılarının sayısı Bankanın genel iş hacmi göz önünde bulundurularak Yönetim Kurulunca belirlenir. Genel Müdür Yardımcıları arasındaki iş bölümü Genel Müdür tarafından yapılır. 

Yüksek Danışma ve Kredileri Yönlendirme Kurulu 
Yüksek Danışma ve Kredileri Yönlendirme Kurulu, ilgili Bakanın 
başkanlığında; 
a) Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Müsteşarı, 
b) Ekonomi Bakanlığı Müsteşarı, 
c) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Müsteşarı, 
ç) Kalkınma Bakanlığı Müsteşarı, 
d) Maliye Bakanlığı Müsteşarı, 
e) Hazine Müsteşarı, 
f) Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Başkanından, 
oluşur. 

Yönetim Kurulu Başkanı, Başkan vekili ve Genel Müdür, Yüksek Danışma ve 
Kredileri Yönlendirme Kurulunun tabii üyeleridir. 

Yüksek Danışma ve Kredileri Yönlendirme Kurulu Bankanın açacağı krediler, vereceği garantiler ve yapacağı sigorta işlemleri üst sınırlarını genel olarak veya ülke, sektör ve mal grupları itibariyle tespit etmeye yetkilidir. 

Yönetim Kurulu, Yüksek Danışma ve Kredileri Yönlendirme Kurulu tarafından tespit edilen bu limitlere uymak zorundadır. 

Bankanın hesap dönemi takvim yılıdır

Banka net yıllık kârının; 
+Yüzde beşi (%5) genel kanuni yedek akçeye, 
+Yüzde beşi (%5) pay sahibine birinci temettü payı olarak, ayrılır. 

Bakiyeden; 
+Pay sahibine Genel Kurulca belirlenecek miktarda ikinci temettü dağıtılabilir. 
+Yönetim Kurulu Başkan ve üyelerine brüt aylık ücretlerinin iki (2) katı tutarını geçmemek üzere temettü ödenebilir. 
+Banka personeline brüt iki (2) aylık temel ücretini geçmemek üzere, hizmet sözleşmesi sona erenlere ise çalıştıkları süre ile sınırlı olmak kaydıyla, temettü olarak dağıtılabilir. 

Banka personeli, 4857 sayılı İş Kanununa göre hizmet sözleşmesi ile çalıştırılır. 

Türkiye İhracat Kredi Bankası

1964 yılında çıkarılan kanunla DEVLET YATIRIM BANKASI kuruldu.(1)
Bu özel hukuk hükümlerine tabi, tüzel kişiliğe ve özerkliğe sahip bir yatırım ve kalkınma bankası idi.

1987 yılında banka bakanlar kurulu kararı ile TÜRKİYE İHRACAT KREDİ BANKASI A.Ş'ye dönüştürüldü. (2)
Bu Türkiye İhracat Kredi Bankasının Kuruluş Sözleşmesidir. Sermayesi 500 milyar TL olarak belirlendi. (eski para ile 500 milyar yeni para ile 500 bin eder)

2011 yılında bankanın A.Ş olarak yeniden düzenlenmesine ilişkin esaslarda değişiklik yapıldı.(3) Değişiklik öncesi düzenlemede yer alan "Bankanın merkezi Ankaradadır" ifadesi "Bankanın merkezi ana sözleşmesi ile belirlenir" şeklinde değiştirildi. 2012 yılında banka merkezi İstanbul'a taşındı. 

28.01.2013 tarihinde Bakanlar Kurulu kararıyla Bankanın kuruluş ve görevlerine ilişkin esaslar belirlendi.(4) Yani Kuruluş Sözleşmesi yenilendi. Eskisi yürürlükten kaldırıldı.Serma miktarı esas sözleşmesinde belirlenir hükmü getirildi. Esas sözleşmesine göre sermayesi 2.2 milyar TL olarak belirlendi. (5)

7 Kasım 2013 Perşembe

Erdem Başçı'nın İSO'da yaptığı sunum

Başkan Başçı'nın 6 kasım'da İstanbul Sanayi Odası'nda Yaptığı Konuşmanin(1) video kaydini izledim. Konusmada dikkatimi ceken, önemli noktalar şoyle;

2008 mali krizinden sonra ABD iki kez parasal genisleme programi acikladi ve bu programlar baslangici ve bitisi belli takvimi olusuturulmus programlardi, yani bir tarihte basladi ve hangi tarihte son bulacagi onceden deklare edilmisti, Fakat bugun ABD nin uyguladigi 3. genisleme programi sonu belli olmayan, ne zaman sonlanacagi aciklanmamis bir program.  Bu programin bitisi soyle olacak istihdam, enflasyon gibi verilere bakilacak buralarda tatmin edici gelismeler saglandiginda genisleme sonlandirilacak.  


Iste bu 3. genisleme programi digerleri gibi bitisi belli olmadigi icin finansal piyasalarda oynakliga sebep oluyor. Yani genislemenin yavaslayacagi beklentisi, tahminleri piyasada fiyatlarda oynakliga sebep oluyor. 


Bu arada ingiltere MB da basi sonu belli genisleme programlari uyguluyorlar. 


Yani ABD nin uyguladigi bu son genisleme programi fiyatlarda degiskenligi artiriyor. Buna alismamiz, uyum saglamamiz gerekecek.


Onumuzdeki surecte gelismis ve gelismekte olan ulkelerde enflasyon oranlarinin dusmesini bekliyoruz.


Orta vadeli programda 2013 sonu icin orta noktasi 6.8 olan yillik enflasyon tahminimiz var su asamada onumuzdeki iki ay icinde 0 enflasyon olsa dahi bu orana ulasmak zor gibi gozukuyor, ekonomi cevrelerinde bunun hesaplari yapiliyor, fakat biz kasim ayi icinde islenmemis gida mallari fiyatlarinda  cok yuksek bir dusus bekliyoruz, yani bekleyelim ve gorelim.

Sene sonunda tahmin ettigimiz enflasyona ulasirsak bunu basari olarak alamayiz. Onemli olan enflasyon hedefine ulasmaktir.


2003 yilindan beri enflasyon kademeli olarak dustu. Bu sanayici acisindan iyi bir gelisme, cunku dusuk enflasyon turkiyede uzun vadeli borclanma maliyetlerinide dusuruyor bu sayede sanayici uzun vadeli finansman ihtiyacini daha rahat karsilayabiliyor,


Biz enflasyon hedefi icin %5 lik bir orani uygun bulduk ve bunu hedef edindik, diyebiliriz ki Merkez bankasi tum gucuyle bu enflasyon hedefini tutturmaya yonelik calismaktadir. 


Para politikasi kurulu enflasyon hedefini tutturmak icin para politikasinda temkinli durus korunacak. Normalde haftada bir gun- pazartesi gunleri ek parasal sikilastirma yapiyorduk, simdi haftada iki kez yapacagiz.


Temkinli durus enflasyon hedefi tutturulana kadar surdurulecek.


Biz gelismekte olan bir ulkeyiz ve cari acigimizin olmasi, tasarruflarin yetersiz olmasi normaldir. Fakat bu acik cok artarsa o zaman cesitli sikintilar ortaya cikabilir. 


74 milyar dolara kadar cari acigimiz yukselmisti, alinan tedbirlerle bu 50 kusur milyara kadar indi. Orta vadeli programda sene sonu icin 58 milyarlik bir cari acik ongoruluyor.

Kredilerde ureticiye ve tuketiciye saglanacak olmasi bakiminda bir ayrima gitmek once uretim sonra tuketim olmasi icin ureticilere kredi noktasinda pozitif ayrimcilik yapilmasi gerekiyor. Zira BDDK uretici kredileri icin kolayliklar, bir takim tesvikler getirdi diger taraftan tuketici kredileri icin ise yeni maliyetler yukleyerek uretici kredilerinin lehine bir durum yaratti. Etkilerini gosteriyor ve devam edecek.

TL kademeli olarak dolara karsı deger kazanacaktır.


Iki yil once altin dahil 100 milyar bile yoktu rezervimiz ama Su anda altin dahil 133.5 milyar dolar rezervimiz var, Doviz rezervimizi politiklara icin kullaniyoruz. Peki gunden gune doviz satiyoruz ama nasil oluyorda rezervimiz artiyor? 2 kanaldan rezervimiz artiyor, birincisi ihracatcilara Eximbank uzerinden kullandirdigimiz dusuk faizli TL kredilerinin odemesini doviz olarak aliyoruz, Bunlara ihracat reeskont kredisi deniyor.Mesela bu yil bu kanalla 1 milyar dolar doviz girisi saglandi.  Ikinci kanal ise Rezerv opsiyonu mekanizmasi. Yani bankalara zorunlu rezervlerini doviz cinsinden tutma yonunde serbetlik getirdik.


Onumuzdeki yil Eximbanktan-ihracat reeskont kredilerinden getirinin en az 15 milyar dolar olmasini bekliyoruz. Orada tabi kredilerde vadeyi 8 aya kadar artirdik. 4 ay vadeli var 8 ay vadeli var limitlerde iki katina cikti, dolayisiyla buradan bir artis bekliyoruz. 


Concensus forecasting(2) bu yil icin %3,3 buyume tahmin ediyor Turkiye icin. Ve seneye de %3.9 bekliyorlar.


Yillik ortalama istihdam artisimiz %4 un uzerinde gayet iyi diger ulkelere kiyasla. Burada kadinlarin is hayatina katilimi cok onemli bir faktor. 



1- 
http://www.tcmb.gov.tr/yeni/iletisimgm/yay4_yeni.php  

Başkan Başçı’nın İstanbul Sanayi Odası’nda Yaptığı Sunum (İstanbul, 06/11/2013)
2- http://www.consensuseconomics.com/


6 Kasım 2013 Çarşamba

2013 Ekim-Enflasyon

2013 Ekim ayı Tüfe rakamı TUIK tarafından aciklandi.(1)
Ekim ayi endeksi de dahil 2003 den bugune olusan aylik endeksleri gosteren tablo ise su gorunumu aldi;


Buna gore ekim ayinda olusan endeks(227.94) gecen ayin endeksine(223.91) gore %1.80 oraninda artti.
Gecen yilin ayni ayina gore (2012 ekim) ise endeks %7.71 oraninda artmis oldu.


TCMB oteden beri fiili olarak enflasyon hedeflemelerini yayinliyordu. Bununla birlikte bir strateji araci olarak Enflasyon Hedeflemesi Rejimi'ne ise 2006 yilinda gecilmistir. Bu rejime gecilebilmesi icin gerekli on kosullarin saglanmasi icin 2006 yilina kadar beklenilmesi gerekmistir. 

Ornegin ortuk enflasyon hedeflemesinin uygulandigi 2002-2006 yillari arasinda bankanin enflasyon hedefleri tutturularak piyasada bankanin enflasyon hedeflerine bir guven tesis edilmistir. 

2006 yilindan beri TCMB "Enflasyon Hedeflemesi Rejimi"ni uygulamaktadir.(2)


Banka 2012 yilindan baslayarak gelecek 4 yili icin %5 enflasyon hedefi koymustur. 

Enflasyon hedefini Aralik ayi icin Yıllık Değişim (Bir Önceki Yılın Aynı Ayına Göre Değişim) esasi ile acikliyor. 

O halde Yıllık Değişim (Bir Önceki Yılın Aynı Ayına Göre Değişim)'i veren tabloya bakalim. 



2012 yilinda TCMB'nin hedefi %5 iken enflasyon %6.16 olarak gerceklesmis.

2013 yili icin TCMB hedefi yine % 5. (3) 

Kasim ve Aralik ayi endeksleri hic artmasa (227.94 olarak kalsa) bile yil sonu enflasyon %6.9 olarak gerceklesecek. 

Yani gelecek iki ay icinde deflasyon yasanmaz ise TCMB enflasyon hedefini bu yil da tutturamamistir diyebiliriz. 


Ayrica TCMB her ceyrekte yayinladigi enflasyon raporlarinda orta vadeli ongoruler kisminda bir Enflasyon Tahmini yapmaktadir.(4) 

Banka 31 ekimde 2013 yili 4. ceyrek enfasyon raporunu yayinlamisti, 
Raporda 2013 yili sonunda enflasyonun %70 olasilikla %6.3 ile %7.3 (orta noktasi %6.8) arasinda olusacagi tahmin edilmisti. 

Rapor yayinlandiktan 4 gun sonra yani 4 kasimda ise ekim ayi TÜFE rakamlari aciklandi. Yukarida da soyledigim gibi aciklanan endeksi yil sonuna kadar sabitlesek dahi yil sonu enflasyonu %6.9 olarak gerceklesir.

Yani TCMB enflasyon hedeflemesini tutturamadigi gibi enflasyon tahminini de tutturamayacak gibi duruyor. 
4- www.tcmb.gov.tr > Yayinlar > Raporlar > Enflasyon Raporu