Rota
: Panama City (Panama) – Cali
(Kolombiya)
Şirket :
Copa Airlines (Panama)
Uçak Modeli
: Boeing-737
Kaza
Yeri :
Darien Ormanı (Panama - Kolombiya arasında)
Ölü Sayısı :
47 (40 yolcu 7 mürettebat)
Bu ilk düşen panama uçağıdır.
Kaza sonrasında kokpit kayıt cihazı inceleniyor ama kayıt
cihazının 2 gün önceki uçuşa ait olduğu anlaşılıyor çünkü içindeki bantı kopmuş.
Uçaklarda gyro (jiroskop) vardır ve bu gyro ile uçağın yere
göre yatay konumu belirlenir. Daha doğrusu uçağın yere göre hangi açıda bulunduğunu
gösterir. Karşıda ufuk çizgisi görünürken uçağın konumu rahatça anlaşılabilir.
Ufuk çizgisi dümdüz görünüyorsa yere tam parallel gidiyoruzdur. Ancak örneğin
ufuk çizgisini sol üstten sağ alta doğru görüyorsak demekki uçak sola doğru
yatmış (açılı) vaziyette gidiyordur.
Uçaklarda kaptanın ve yardımcı pilotun iki ayrı gyro
göstergesi var ama isterseler uçuş sırasında ikisini de bir gyroya
baglayabilirler. (Biri bozuldunda sağlam olana bağlamak için alınmış bir önlem)
Kaza yapan uçağın da gyro göstergelerinden biri bozulmuş ve iki
gyro göstergesini de bozulan gyro yerine sağlam gyroya bağlamak istemişler ama
tam terini yapıp iki gyro göstergesini de bozuk gyroya bağlamışlar.
Otomatik pilottan çıkan uçağı elle uçururken bozuk gyro uçağın
saga sola yatışlarını göstermemiş ve sola yatmalarına rağmen gyro hala aynı
seviyede göstermiş, pilotlar gyro hala düz gösterdiği için uçağı daha da fazla
sola yatırmışlar ve sonunda iyice sırt üstüne dönüp kontrolü yitirerek uçağı
düşürmüşler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder