15 Temmuz 2012 Pazar

Sarbanes-Oxley Yasası’nın Ülkemiz Muhasebe ve Denetim Mesleği Üzerindeki Etkisi

Sermaye Piyasası Kurulu, 2 Kasım 2002 tarihinde, Sermaye Piyasasında Bağımsız
Denetim Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri: X, No: 19)
yayınlamıştır. Bu tebliğe göre, bağımsız denetim kuruluşları  ve bu kuruluşlarda istihdam
edilen denetim elemanları ve diğer personel, bağımsız denetim hizmeti verdikleri firmalara,
bağımsız denetim hizmeti verdikleri dönemde, bedelli veya bedelsiz olarak;

  Defter tutmak ve buna ilişkin diğer hizmetleri verme,
  Finansal bilgi sistemi kurma ve geliştirme, işletmecilik, muhasebe, finans ve
  bunların uygulamaları ile ilgili işlerde müşavirlik yapma, belge düzenleme ve
  rapor hazırlama,
  Değerleme ve aktüerya hizmetleri verme,
  İç denetim destek hizmetleri verme,
  Tahkim ve bilirkişilik yapma,
  Diğer danışmanlık hizmetlerini verme faaliyetlerinde bulunamazlar.

Tebliğdeki ikinci değişiklik, bağımsız denetim kuruluşlarının rotasyonu ile ilgilidir.
Yapılan değişikliğe göre; bağımsız denetim kuruluşları, sürekli ve/veya özel denetimlerde en
çok 5 hesap dönemi için müşteri yönetim kurulu tarafından seçilir. Bağımsız denetim
kuruluşunun tekrar aynı müşteri ile sürekli ve/veya özel denetim sözleşmesi imzalayabilmesi
için en az 2 hesap döneminin geçmesi zorunludur.
Aynı tebliğe “Denetimden sorumlu komiteler” ile “Mali tablo ve  yıllık rapor
hazırlanması ve bildiriminde sorumluluk” başlıkları altında iki madde daha eklenmiştir. Bu
maddelere göre, hisse senetleri borsada işlem gören ortaklıklarda,  yönetim kurulunca kendi üyeleri arasından seçilecek üyelerden oluşan denetimden sorumlu komite kurulması 
zorunluluğu getirildi. Denetimden sorumlu komite; ortaklığın muhasebe sistemi, finansal
bilgilerin kamuya açıklanması, bağımsız denetimi ve ortaklığın  iç kontrol sisteminin
işleyişinin ve etkinliğinin gözetimini yapar. Denetimden sorumlu komite, kamuya açıklanacak
yıllık ve ara mali tabloların, ortaklığın izlediği muhasebe ilkelerine, gerçeğe uygunluğuna ve
doğruluğuna ilişkin olarak ortaklığın sorumlu yöneticileri ve bağımsız denetçilerinin
görüşlerini alarak kendi değerlendirmeleriyle birlikte yönetim kuruluna yazılı olarak bildirir.


Efenim kaynak vermek gerekirse:
PROFESYONEL MUHASEBE MESLEĞİNDE
ENRON SKANDALI
VE  SONRASI GELİŞMELER

Arş.Grv.Ayça Zeynep Süer
İ. Ü.İşletme Fakültesi
http://archive.ismmmo.org.tr/docs/sempozyum/06Sempozyum/2oturum/AycaZeynepSuer.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder