23 Kasım 2013 Cumartesi

Türk Eximbank Ana Sözleşmesi

http://www.eximbank.gov.tr/dosyalar/genel/anasozlesme.pdf

Bankanın ticaret unvanı "Türkiye İhracat Kredi Bankası Anonim Şirketi"dir. 

Bankanın işletme adı "Türk Eximbank"tır. 

Merkezi İstanbul'dadır. Saray Mahallesi Üntel Sokak No.19, 34768 Ümraniye

Bankanın ilgili olduğu Bakanlık, Başbakanlık veya Bankanın ilgilendirildiği Bakanlıktır. 

Bankanın amaçları:
+İhracatın geliştirilmesi, 
+İhraç edilen mal ve hizmetlerin çeşitlendirilmesi, 
+İhraç mallarına yeni pazarlar kazandırılması, 
+İhracatçıların uluslararası ticarette paylarının artırılması, 
+Girişimlerinde gerekli desteğin sağlanması, 
+İhracatçılar ve yurtdışında faaliyet gösteren müteahhitler ve yatırımcılara uluslararası piyasalarda rekabet gücü ve güvence sağlanması, 
+Yurtdışında yapılacak yatırımlar ile ihracat amacına yönelik yatırım malları üretim ve satışının desteklenerek teşvik edilmesidir. 

Amaçlarına ulaşmak için şu faaliyetleri yapar:
+Mal ve hizmet ihracatı ile döviz kazandırıcı faaliyetlere, sevk öncesi ve sonrası aşamalarında kısa, orta ve uzun vadeli krediler vermek,
+İhracatın finansmanı amacıyla, ihracatçıların yurtiçi ve yurtdışı banka ve finans kurumlarından sağlayacakları krediler için garantiler vermek
+Yurtdışı müteahhitlik hizmetleri ile dış yatırımların geliştirilmesi için kredi açmak, finansmanına katılmak, sigorta ve garanti sağlamak, 
+İhracatçıların ticari ve politik riskler nedeniyle ortaya çıkabilecek zararlarını teminat altına almak ve ihracatçılara bu konuda güvenceler sağlamak suretiyle, mal ve hizmet satışını teşvik etmek üzere ihracat kredi sigortası yapmak
+İhracatçıların yurtiçi satışlarını, ortaya çıkabilecek zararlara karşı teminat altına almak amacıyla yurtiçi kredi sigortası yapmak, 
+Yurt içi ve yurt dışı bankalara ve finans kurumlarına ihracata yönelik krediler 
açmak, garantiler vermek, 
+Reasürans imkanlarından yararlanmak, reasürans imkanı sağlamak, 
+İhracat veya döviz kazandırıcı faaliyetlere yönelik olarak yurtiçi yatırım malı imalat ve satışını kredilendirmek, 
+Yurtiçi ve yurtdışı finansman kuruluşları ile para ve sermaye piyasalarından kredi almak, kaynak sağlamak, 
+Sigorta acenteliği yapmak, 
+Kendi ihtiyacı için taşınmaz kiralamak, satın almak, satmak, bunlar üzerinde tasarruf etmek; alacaklarının tasfiyesi amacıyla taşınmaz iktisap etmek, ayrıca, açılan kredi ve verilen garantiler karşılığında taşınmaz ipoteği de dahil olmak üzere her türlü teminatı almak, 
+Döviz pozisyonu tutmak, döviz fonları bulundurmak, her türlü kambiyo, sermaye piyasası aracı ve türev finansal işlemleri yapmak, 
+TCMB'den reeskont kredileri almak, TL. ve/veya döviz üzerinden menkul kıymet ihraç etmek, 
+Yurtiçi ve yurtdışında, Bankanın kuruluş amacına dönük faaliyette bulunan 
iştirakler kurmak veya kurulmuş ortaklıklara iştirak etmek; menkul kıymetler satın almak, satmak ve satışına aracılık etmek, 
+Görevlerini yerine getirmek için, araştırma, geliştirme ve teknik eğitim çalışmaları yapmak veya yaptırmak, teknik yardım vermek, 
+İhracata yönelik marka, patent, bilgi/teknoloji transferi ve teknik işbirliği alımlarını kredilendirmek, 
+Amacının gerçekleştirilmesine yardımcı olacak diğer iş ve işlemleri yapmak. 

Bankanın sermayesi 2.200.000.000,00 (ikimilyarikiyüzmilyon) Türk Lirasıdır. Tamamı Hazinece taahhüt edilmiş ve tamamen ödenmiştir. 

Bankanın organları:
+Genel Kurul 
+Yönetim Kurulu
+Kredi Komitesi
+Denetim Komitesi
+Genel Müdürlükten 

Genel kurullar Banka sermayesinin en az dörtte birini temsil eden pay sahiplerinin katılımıyla toplanır. Kararlar toplantıda hazır bulunan oyların çoğunluğu ile verilir. 

Yönetim Kurulu yedi üyeden oluşur. Yönetim Kurulunun Banka Genel Müdürü dışında kalan altı üyesi Genel Kurul tarafından seçilir. Yönetim Kurulu, üyeleri arasından bir Başkan ve bir Başkan vekili seçer. 

Genel Müdürde aranan şartları taşıyan Yönetim Kurulu üyeleri arasından seçilecek iki üye ile Genel Müdür veya vekilinden müteşekkil üç kişilik Kredi Komitesi oluşturulur. 

Denetim Komitesi, Yönetim Kurulunun denetim ve gözetim 
faaliyetlerinin yerine getirilmesine yardımcı olmak üzere Yönetim Kurulunun icrai görevi bulunmayan en az iki üyesinden oluşur ve Bankacılık Kanununun 24 üncü maddesine göre 
faaliyet gösterir. 

Genel Müdürlük Banka Genel Müdürlüğü, Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcıları ve bağlı birimlerden oluşur. 

Banka Genel Müdürü, ilgili Bakanın teklifi üzerine müşterek kararname ile üç yıl süre için atanır. 

Genel Müdür Yardımcıları Banka Genel Müdürünün önerisi üzerine Yönetim Kurulu Kararı ile atanır. Genel Müdür Yardımcılarının sayısı Bankanın genel iş hacmi göz önünde bulundurularak Yönetim Kurulunca belirlenir. Genel Müdür Yardımcıları arasındaki iş bölümü Genel Müdür tarafından yapılır. 

Yüksek Danışma ve Kredileri Yönlendirme Kurulu 
Yüksek Danışma ve Kredileri Yönlendirme Kurulu, ilgili Bakanın 
başkanlığında; 
a) Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Müsteşarı, 
b) Ekonomi Bakanlığı Müsteşarı, 
c) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Müsteşarı, 
ç) Kalkınma Bakanlığı Müsteşarı, 
d) Maliye Bakanlığı Müsteşarı, 
e) Hazine Müsteşarı, 
f) Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Başkanından, 
oluşur. 

Yönetim Kurulu Başkanı, Başkan vekili ve Genel Müdür, Yüksek Danışma ve 
Kredileri Yönlendirme Kurulunun tabii üyeleridir. 

Yüksek Danışma ve Kredileri Yönlendirme Kurulu Bankanın açacağı krediler, vereceği garantiler ve yapacağı sigorta işlemleri üst sınırlarını genel olarak veya ülke, sektör ve mal grupları itibariyle tespit etmeye yetkilidir. 

Yönetim Kurulu, Yüksek Danışma ve Kredileri Yönlendirme Kurulu tarafından tespit edilen bu limitlere uymak zorundadır. 

Bankanın hesap dönemi takvim yılıdır

Banka net yıllık kârının; 
+Yüzde beşi (%5) genel kanuni yedek akçeye, 
+Yüzde beşi (%5) pay sahibine birinci temettü payı olarak, ayrılır. 

Bakiyeden; 
+Pay sahibine Genel Kurulca belirlenecek miktarda ikinci temettü dağıtılabilir. 
+Yönetim Kurulu Başkan ve üyelerine brüt aylık ücretlerinin iki (2) katı tutarını geçmemek üzere temettü ödenebilir. 
+Banka personeline brüt iki (2) aylık temel ücretini geçmemek üzere, hizmet sözleşmesi sona erenlere ise çalıştıkları süre ile sınırlı olmak kaydıyla, temettü olarak dağıtılabilir. 

Banka personeli, 4857 sayılı İş Kanununa göre hizmet sözleşmesi ile çalıştırılır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder